MUrsYiDaH iS heRE!

MUrsYiDaH iS heRE!

Sunday, 22 January 2012

BELAJAR BELAJAR BELAJAR !

ha ! sikit sikit merungut kalau sebut pasal belajar ! haha !
okeyh ! hidup ni sentiasa kena belajar tau .
belajar bkn bermaksud kena pergi sekolah ,
duduk , tunggu cikgu masuk kelas..
kalau tu la yang masyarakat kat luar pike..
mmg cetek la pemikiran rakyat malaysia..

dimana pun kita berdiri, duduk, barng sekali pun..
tengok la sekeliling kita, mesti ada benda baru yang kita boleh belajar,.
even kalau tengok daun kering terbang or gugur dari pokok ,
ada sesuatu yang kita boleh belajar. antara nya :

  • daun kering ni da mati ,.
  • daun bila da kering mesti gugur .
  • daun kering warna coklat .
  • daun kering da tak da guna untuk pokok .
  • daun kering senang je gugur kalau kena tiup angin .
tapi tu dari sudut mata kasar la kan....
tapi macam mana pulak dari sudut disebalik kejadian..??

SUBHANALLAH ! tak terfikir kite sebagai manusia kan..
mcm2 pengajaran kita boleh ambik dari kejadian ni...

  • segar daun tu tidak lama, akhirnya kering dan gugur juga.. macam tu jgk hidup manusia.
  • setiap yang muda pasti akan tua ,
  • daun tu boleh gugur bila2 masa je.. macam manusia, bila2 je boleh mati.
  • setiap yang hidup pasti merasa mati
  • kitaran hidup setiap kejadian adalah sama .
  • Allah tu Maha Berkuasa ;)
sebenarnye byk lagi pengajaran,.. tapi otak tak bley pike da .. HAHA XD
jadi sebagai manusia terus la belajar semoga kita jumpa hikmah disebalik kejadian
dan dapat topup Iman kita yang sememangnya perlu diisi dgn perkara2 yang baik.
soooooooooo~
renung renungkan la ye.... ;)

belajar belajar dan sentiasa la belajar..
RASULLULLAH pernah bersabda:

TUNTUTLAH ILMU WALAU HINGGA KE NEGERI CHINA !

menuntut ilmu tu kan satu ibadah.. ape salahnye cari pahala extra..
bkn setakat extra biase2 tapi berganda2 extra nye !
byk kelebihan menuntut ilmu ni taw...
hehe..
Doakan aku pun tak jemu nak belajar dan terus berjaya !
dunia akhirat ;)

No comments:

Post a Comment